قدم به قدم طرز تهیه بستنی سنتی

بستنی سنتی ایرانی یا بستنی زعفرانی یکی از دسرهای سنتی و محبوب ایرانی است که قدمتی طولانی دارد. این دسر از شیر، شکر، ثعلب و زعفران تهیه می شود و با رویه پسته خرده شده سرو می شود. هیچ چیز مثل بستنی با طعم زعفران و گلاب نیست. این بستنی به طرز شگفت انگیزی معطر است و می تواند با کمی پسته خرد شده طعم بی نظیری داشته باشد. بستنی سنتی ایرانی وقتی به تنهایی سرو شود عالی است، اما می‌تواند به شکل ساندویچ با ویفر نیز خوشمزه باشد.

مواد لازم برای تهیه بستنی سنتی ایرانی

  • 1 فنجان شکر
  • 2 فنجان شیر پرچرب
  • ¼ فنجان گلاب
  • 2 قاشق غذاخوری خامه
  • ½ قاشق غذاخوری زعفران / آب جوش
  • پودر ثعلب 1 قاشق غذاخوری
  • اسانس هل به میزان لازم (اختیاری)
  • 1 قاشق غذاخوری پسته خرد شده

 

طرز تهیه بستنی سنتی ایرانی چگونه است؟

شما میتوانید بستنی سنتی ایرانی را در مدت زمان کوتاهی درست کنید. با این حال باید آن را چند ساعت در فریزر بگذارید تا کاملا آماده شود. در اینجا طرز تهیه بستنی سنتی را به صورت مرحله به مرحله برای شما آورده ایم.

گام اول

برای تهیه خامه بستنی باید خامه را با قاشق در سینی بمالید. سپس سینی را در فریزر قرار دهید تا خامه کاملا سفت شود. آن را از فریزر خارج کرده و سطح سینی جدا کنید. سپس با دست به قطعات کوچک خرد کنید و کنار بگذارید. به خاطر داشته باشید که خامه یخ زده خود را به قطعات نسبتاً کوچک تقسیم کنید تا حین کوبیدن به طور یکنواخت پخش شود.

گام دوم

دومین گام در دستور طرز تهیه بستنی سنتی این است که شیر را روی حرارت بگذارید تا به دمای جوش برسد. وقتی شیر به جوش آمد، شعله را کم کنید. سپس گلاب و زعفران را به شیر اضافه کنید و خوب هم بزنید تا شیر کمی غلیظ شود. اگر سطح شیر سوخت، می توانید آنها را با صافی بردارید.

مرحله سوم

شکر و ثعلب را مخلوط کرده و به آرامی به شیر اضافه کنید. پس از افزودن ثعلب به شیر، باید آن را مدام هم بزنید. بهتر است بدانید پودر ثعلب برای خاصیت کشسانی به بستنی است. بنابراین مقدار ثعلبی که به شیر اضافه میکنید بسیار مهم است. اگر کمتر اضافه کنید شکل نمی گیرد و اگر بیشتر اضافه کنید غلیظ می شود.

مرحله چهارم

مواد را از روی حرارت برداشته و در یک کاسه بزرگ قرار دهید. حالا باید داخل یک قابلمه را با یخ پر کنید تا فرآیند خنک شدن سریعتر شود. سپس، کاسه را روی یخ قرار دهید. حالا باید مواد را مدام هم بزنید تا بستنی کش بیاید. به مدت 40 دقیقه تا 2 ساعت در فریزر قرار دهید.

مرحله پنجم

وقتی از کناره ها شروع به منجمد شدن کرد، آن را از فریزر خارج کرده و مواد را از کناره ها به سمت مرکز هم بزنید. پس از هم زدن مواد را به مدت 45 دقیقه دیگر به فریزر منتقل کنید.  برای تضاد سبز با بستنی زعفرانی، پوست نرم تر پسته را نیز می توان از بین برد. پسته ها را در حوله ای بریزید و قبل از خرد کردن آن ها را به آرامی مالش دهید تا مقداری از پوست قهوه ای مایل به قرمز جدا شود. حالا وقت آن است که پسته، خامه و اسانس هل (اختیاری) را به مواد اضافه کرده و هم بزنید تا همه جای بستنی پخش شود.

مرحله ششم

بستنی زعفرانی را بیرون بیاورید و این کار را 5 تا 6 بار تکرار کنید تا بستنی کاملا فرم بگیرد. بعد از 8 ساعت بستنی سنتی ایرانی ما آماده است.

6 نکته کلیدی در طرز تهیه بستنی سنتی

  • برای تهیه بستنی بهتر است تراکم شیر 35 درصد یا بیشتر باشد.
  • شکر زیاد از تشکیل بستنی جلوگیری می کند.
  • ثعلب باعث کش آمدن بستنی می شود” بنابراین هر چه بیشتر (اما نه بیشتر از مقدار معمول) ثعلب اضافه کنید، بستنی بیشتر کش می یابد.
  • اگر می خواهید بستنی را در دستگاه بستنی ساز درست کنید باید آن را در فریزر بگذارید تا کمی فرم بگیرد و سپس به مدت 20 تا 25 دقیقه داخل دستگاه بریزید.
  • اگر می خواهید تکه های خامه داخل بستنی یخ نزند باید از خامه پرچرب استفاده کنید.
  • برای تهیه بستنی شکلاتی می توانید به جای زعفران از پودر کاکائو استفاده کنید.

    نکات حرفه ای برای دستور طرز تهیه بستنی سنتی

    نکاتی طلایی در طرز تهیه بستنی سنتی وجود دارد. برای تهیه بستنی سنتی ایرانی از خامه پرچرب استفاده کنید. برای تهیه این بستنی باید از ثعلب استفاده کنید. خاصیت ارتجاعی بستنی سنتی به کیفیت ثعلب بستگی دارد. اگر ثعلبی که استفاده کردید خوب نباشد، بستنی شما یخ می‌زند. همچنین در صورت عدم اندازه گیری دقیق میزان ثعلب به نتیجه مطلوب نخواهید رسید.

    طرز تهیه بستنی سنتی بدون ثعلب

    اگر طرفدار ثعلب نیستید مشکلی ندارد، می توانیم در دستور طرز تهیه بستنی سنتی به جای آن از زرده تخم مرغ استفاده کنیم. معمولاً از زرده تخم مرغ برای تهیه بستنی بدون ثعلب استفاده می شود. برای این کار زرده ها را با همزن مخلوط کنید و کمی شیر داغ به آن اضافه کنید و هم بزنید تا تخم مرغ لخته نشود. مخلوط زرده و شیر را به بقیه شیر اضافه کنید و مرتب هم بزنید. دقت کنید که حرارت کم باشد و شیر را با قاشق سیلیکونی یا چوبی هم بزنید. به هم زدن ادامه دهید تا مخلوط شیر و تخم مرغ کمی غلیظ شود. سپس مخلوط شیر و تخم مرغ را از صافی رد کنید.

    نحوه نگهداری بستنی سنتی ایرانی

    برای بهترین نتیجه، یک کاغذ پوستی را مستقیماً روی سطح بستنی قرار دهید تا از تشکیل کریستال های یخ روی سطح آن جلوگیری شود. می توانید تا یک ماه در یک ظرف دربسته و ایمن در فریزر نگهداری کنید. برای سرو، ظرف را از فریزر خارج کرده و حدود 10 دقیقه در دمای اتاق قرار دهید تا بستنی نرم شود.

    آیا می توانم به جای زعفران از زردچوبه استفاده کنم؟

    اگرچه برخی از مردم فکر می کنند که زردچوبه جایگزین خوبی برای زعفران است، اما اینطور نیست. مطمئناً نباید از زردچوبه در تهیه بستنی استفاده شود، زیرا در نهایت چیزی ناخالص تولید خواهید کرد. زردچوبه طعمی کاملا متفاوت با زعفران دارد.

    کلام آخر

    دسرهای ایرانی معمولا سبک و خوشمزه هستند. برخی از این دسرها مانند خاگینه، شله زرد و حلوا به راحتی درست می شوند و برخی دیگر مانند باقلوا نیاز به زمان بیشتری دارند. بستنی زعفرانی یا بستنی سنتی ایرانی یکی از آن دسرهای خوشمزه ایرانی است که باید یکبار امتحان کنید. امیدوارم از دستور پخت بستنی لذت ببرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *