تاریخچه انواع بستنی

وجود انواع بستنی در سوپرمارکت محله باعث می‌شود تا از کودک و بزرگ در هر خرید خود، کشوی یخچال بستنی را باز کرده و نوع مناسب و خوشمزه‌ای از آن را انتخاب کنند. این خوراکیِ دوست داشتنی، بچه و کهنسال نمی‌شناسد. افراد با هر سنی، راغب و عاشقِ چشیدن طعم لذت بخش بستنی هستند. چرا که؛ قبل، در حین و پس از خوردن بستنی، حس شور و شعف خاصی دارند. احتمالا دلیل آن را نمی‌دانند. مجموعه ظفر در این مقاله، کنار شما خواهد بود تا در خصوص انواع بستنی، تاریخچه بستنی و دلیل اهمیت و انتقال حس شادی آن به افراد توضیحاتی به مخاطبان عزیز ارائه دهد.

تاریخچه بستنی

در گذشته؛ انواع بستنی و طعم‌های مختلف آن به فراوانیِ امروز موجود نبود. تنها یک نوع بستنی سنتی زعفرانی و بستنی زمستانی وجود داشت که طعم و مزه آن تا سال‌ها در ذهن و خاطره افراد، باقی می‌ماند. کمتر از 70 سال قبل، بستنی وارد ایران شد. به نظر می‌رسد قبل از آن، افراد برای ارضای ذائقه شیرینی و خنک طلبی خود، مقداری برف را در کاسه ریخته و به همراه شیره انگور میل می‌کردند.

برف را در بشکه‌ای قرار می‌دادند و برای ثابت ماندن ماهیت آن، از ترکیب یخ و نمک استفاده می‌کردند. این بشکه‌ها در زیرزمین نگهداری می‌شد که دمای سرد و خنکی داشت. البته پس از آن نیز، شکر به همراه ثعلب و شیر ترکیب شده و در یک محفظه استوانه‌ای فلزی قرار می‌گرفت. استفاده از یخ و نمک در این مورد نیز، کارساز بود.

در این روش، زمانِ هشت ساعته لازم بود تا بستنی، آماده مصرف شود. بهتر است بدانید با توجه به مشقت و سختی کار در این روش، در پایان سال چهل شمسی دستگاه‌های مخصوص انواع بستنی به ایران ورود پیدا کرد. البته با این دستگاه‌ها تنها در مراسمات لوکس و رسمی، بستنی ساخته می‌شد و به تدریج، این نوع بستنی به میان مردم عادی نیز، راه پیدا کرد.

حس شور و شعف پس از مصرف این دسر خوشمزه

غروب یک روز پرکار و خسته کننده را تصور کنید. خسته از سر کار برگشته‌اید و دغدغه‌های شغلی که در محل کار داشتید هنوز به طور کامل از ذهن شما خارج نشده است. با همان حس دغدغه و سردرگمی بعد از تعویض لباس‌ها و شستن دست‌ها به سراغ یخچال می‌روید. فریزر را باز کرده و به امید یافتن یک دسر خوشمزه و لذت بخش به جستجو می‌پردازید. در این لحظه، چشمان شما به یک پاکت بستنی دلخواه می‌افتد. به شما قول می‌دهیم، این بستنی می‌تواند چند دقیقه هم که شده شادی زیادی برای شما به ارمغان بیاورد.

اگر احساس می‌کنید که اغراق می‌کنیم، به نظریه‌های محققان و روانشناسان در این زمینه رجوع کنید. این صاحب عقیده دارند که لذتِ خوردن بستنیِ وانیلی چیزی است که از زمان کودکی در ذهن و مغز یک فرد نهادینه شده است. این شخص حتی در زمان بزرگسالی هم به محض ناراحتی، می‌تواند لذت آرامش را با خوردن یک بستنی وانیلی به خود هدیه دهد. البته این مورد می‌تواند برای یک فرد دیگر، بستنی با طعم توت فرنگی باشد.

علم به طور تخصصی در ارتباط با لذت مصرف بستنی چه نظری دارد؟

در خصوص حس تشکیل شادی بعد از مصرف بستنی می‌توان به این نکته توجه کرد. متخصصان مغز و پژوهشگران فعال در این زمینه معتقد هستند در قسمتی از مغز، وابستگی و شیفتگی‌هایی وجود دارد که مغز فرد به محض دیدن و یا خوردن خوراکی مورد علاقه خود حس دریافت پاداش دارد و به طور کامل از این وضعیت خشنود می‌شود. تعدادی از محققان در موسسه روانپزشکی لندن تصمیم گرفتند تا به این سوال پاسخ دهند که آیا واقعا مصرف بستنی فرد را شاد می‌کند؟ آنها پس از دادن مقداری بستنی به افراد مختلف، با دستگاه‌های تصویربرداری مغناطیسی اقدام به ثبت واکنش مغز در این باره کردند.

نتیجه، غیر قابل باور و شگفت انگیز بود! محققان در کمال ناباوری مشاهده کردند؛ قشر اوربیتوفرونتال که در قسمت جلویی مغز وجود دارد با اولین لیس زدن و بلع بستنی، فعال شده و حس دریافت پاداش را دارد. بهتر است بدانید این قسمت از مغز، مسئولیت پردازش، تعیین شخصیت و تصمیم گیری را به عهده دارد. تمام داوطلبانی که بستنی را خورده بودند این قسمت از مغزشان روشن شده و در حال تصمیم گیری برای اهدای پاداش به فرد بود.

این تمام ماجرا نیست. از آن جا که در انواع بستنی، پروتئین و چربی وجود دارد و با این دانش که بدن به این مواد در زمان مناسب خود احتیاج دارد، با مصرف بستنی، خلق و خوی فرد نیز، بهبود پیدا می‌کند. معجزه خوردن انواع بستنی باز هم تمام نشده است. اسید آمینه موجود در بستنی، دقیقا مانند تریپتوفان عمل کرده و سروتونین را افزایش می‌دهد. با تولید سروتونین، حس آرامش، خوشحالی و شور و هیجان به سراغ فرد خواهد آمد. همانطور که قبل‌تر ذکر شد؛ مصرف بستنی خاطرات دوران کودکی را در ذهن ما زنده کرده و مغز در حال ارتباط دادن روزهای خوش کودکی با خوردن بستنی خواهد بود.

انواع بستنی‌ها با طعم‌های دلخواه

انواع بستنی‌ با توجه به فصل مورد استفاده آن، به دو دسته تقسیم می‌شود. بستنی تابستانی که همان بستنی‌های معمول و شناخته شده است که طعم لذت بخش سردی و شیرینی را به همراه دارد و بستنی‌های زمستانی با حالت کاکائویی و درون مایه کرم که در فصل زمستان مورد استفاده قرار می‌گیرند. همان قدر که بستنی سنتی و معمول، طرفدار دارد بستنی‌های زمستانی نیز محبوب و دوست داشتنی هستند. چرا که؛ حس جذابِ چشیدن بستنی با طعمی گرم و متفاوت را به افراد هدیه می‌دهند. حال اگر موافق باشید به معرفی انواع این بستنی‌ها به طور کامل بپردازیم.

دسرهای تابستانی

در گروه دسرهای تابستانی، بستنی خوشمزه و خوش طعم، جایگاه اول را به خود اختصاص می‌دهد. بستنی‌ها در حالت کلی به انواع شیری و یخی سنتی و صنعتی دسته بندی می‌شوند. در بستنی‌های شیری از طعم دهنده‌هایی مانند اسانس توت فرنگی، وانیل، کاکائویی و مانند اینها استفاده می‌شود تا با طعم شیر ترکیب شده و یک مزه جذاب و آرام بخش به افراد هدیه دهد.

اما در بستنی‌های یخی از ترکیبات ترش و شیرین مانند لواشک، رنگ‌های خوراکی و اسانس استفاده می‌شود. تولید تمام این بستنی‌های ذکر شده در حالت صنعتی یا کارخانه‌ای و سنتی انجام شده و به دست مردم می‌رسند.

در انواع بستنی سنتی که نوع زعفرانی آن محبوب‌تر و مشهورتر است، اگر از زعفران خالص استفاده شود، علاوه بر لذت خوردن بستنی، بدن شما نیز، سالم خواهد بود. در تولید بستنی‌های خامه‌ای و شیری هم اگر نوع بسته بندی، بهداشتی بودن و در نهایت، پاستوریزه بودن آن مورد توجه قرار گیرد، بدون شک، مشکلی از بابت سلامتی وجود نخواهد داشت. البته علاوه بر طعم‌های ذکر شده در این مطلب، ماست بستنی‌های خوشمزه نیز اخیرا به بازار راه پیدا کرده‌اند.

بستنی زمستانی

در سال‌های نه چندان دور به محض فرا رسیدن زمستان، انواع خاصی از بستنی زمستانی در مغازه‌ها و دکان‌های کوچک خواربار فروشی پیدا می‌شد. به عبارتی؛ افراد با تهیه و مصرف انواع بستنی در نوع زمستانی، همان لذت جذاب بستنی‌های معمول را تجربه می‌کردند. منتهی با طعم و مزه‌ای جذاب‌تر! مجموعه بستنی و لبنیات ظفر با آگاهی از وجود خاطرات شیرین افراد در گذشته، اقدامی جالب و خوشمزه انجام داده است. انواع بستنی زمستانی در شکل و طرح بستنی‌های معمولی به بازار عرضه کرده است که تمام افراد، حس لذت چند برابری در زمان میل کردن آن دارند.

طرح و شکل جذاب انواع بستنی زمستانی به صورت قیفی در بسته‌های چند تایی و بنا به سلیقه مشتری عرضه می‌شود. شما می‌توانید روزهای سرد و برفی زمستان را با مصرف بستنی‌های زمستانی، شیرین‌تر و خوشمزه‌تر نمایید. این نوع بستنی‌ها با داشتن ژلاتین گاوی در درون خود، برای سلامت استخوان‌ها هم مفید هستند و از آنها می‌توانید به عنوان تغذیه در کیف فرزندان مدرسه‌ای خود استفاده کنید. علاوه بر آن می‌توانید انواع بسته‌ای این نوع بستنی را تهیه کرده و شیرینی و جذابیت مهمانی‌ها و جشن‌های خودتان را دو چندان کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *